Inbound marketing

Hubspot: Inbound Marketing

Jeg har akkurat fullført kurset Inbound Marketing fra Hubspot. Jeg tenkte å skrive noen blogginnlegg for å oppsummere dette kurset. 

Markedsføring har forandret seg på flere områder, en av de er at det nå handler mer om forbindelser og kontakt med kunden. Det å få en relasjon til kunden, i tillegg til å bygge tillitt og verdi. Det handler om å tiltrekke seg prospekter gjennom hjelpsomt innhold, som vil ha innvirkning på de besøkende. Inbound Marketing fokuserer på at kunden skal finne deg. Som markedsfører skal du tiltrekke kunder gjennom relevant innhold, og prøve å legge verdi i hvert steg i kundens kjøpsreise (buyers journey). 

Hvorfor Inbound Marketing?

Innhold gir prospektene svarene og innsikten som de trenger. Det er lettere enn før, siden det kan gjøres med sosiale medier, live chat box eller lignende. Ved bruk av Inbound Marketing får du innsikt til prospektenes motivasjoner, mål, hindringer og oppførsel. Målet er å gi riktig informasjon til riktig person til riktig tid, på riktig kanal. 

 

Hvordan bruker man Inbound Marketing i markedsføring?

Du må forstå hvem du skal engasjere og derfor lage en buyer personas. Du må vite hvor prospektene er og hvor kan du engasjere de? Sosiale medier? Eller andre steder. Bruk markedsføring som er rettet, relevant og hjelpsomt. 

Inbound Marketing fokuserer på at kunden skal finne deg 

5 nøkkelpunkter ved Inbound Marketing

1. Contacts

Dette er menneskene du gir verdi. Det kan være potensielle kunder, partnere, noen du engasjerer eller noen du skal ansette. Disse hjelper bedriften din å vokse. Det er en person som du skaper en relasjon eller et forhold til. En sterk kontaktbase hjelpe bedriften din å vokse. 

2. Buyer personas

Er en representasjon av din ideelle kunde, basert på ekte data og noen spekulasjoner om demografi, oppførsel, motivasjon og mål. 

3. Buyers journey

Det er en aktiv researchprosess en potensiell kunde går igjennom som tilslutt fører til kjøp. Den består av;

Awarness: Et problem eller behov oppstår for kunden 

Consideration: Kunden har definert behovet eller problemet og prøver å finne en løsning.

Decision: Kunden har bestemt seg for en løsning/metode, som videre fører til en kjøpsbeslutning.

4. Innhold

Må ha innhold for hvert av stegene i Buyers journey. 
Inbound = Content + context 
 
Innhold er bilder, videoer, e-bøker, presentasjoner. Det skal engasjere og glede potensielle kunder. 
Kontekst er å tenke på hvem du lager innholdet for, det må være tilpasset de du vil nå og deres interesser. 
 

5. Mål

Må vite hva du vil oppnå ved Inbound Marketing, mer trafikk på hjemmesiden? Mer salg? Dette må også analyseres kontinuerlig.

Content Marketing

Content marketing fokuserer på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og beholde en definert målgruppe og tilslutt drive lønnsom kunde handling (customer action).

Kan levere innhold ved: Blogg, nettside, sosiale medier, E-mail etc.

Dette henger igjen sammen med Inbound Methodology ved at innholdet bør tiltrekke de riktige personer til siden din, konvertere personene til leads. Videre hjelpe og pleie de til å bli kunder. I tillegg må innholdet også alltid glede kundene. Og videre prøve å få de til å bli promotører for bedriften.

Hvorfor bør bedriften bygge en langsiktig innholdsplan?

  1. Det blir som et kart for bedriften
  2. Det gjør at bedriften er agile og reaktive, og derfor får mest mulig ut av tiden
  3. Det gjør at bedriften er konsistens 
  4. Det hjelper bedriften å være organisert

Dette innlegget har èn kommentar

Legg igjen en kommentar

Lukk meny