Hvorfor bør din bedrift bruke influencer marketing?

Hvorfor samarbeide med en influencer?

Hvorfor bør din bedrift bruke influencer marketing? I følge SocialMediaExplorer samarbeider 67% av markedsførere med influencers. I tillegg til at bedrifter tjener 6.50 doller for hver dollar som blir brukt. Influencer marketing er å samarbeide med såkalte influencers som er aktive på forskjellige sosiale medier som Instagram, blogg etc. Samarbeidet er at influenceren vil fortelle sine følgere/lesere om bedriftens produkter/tjenester etc. Målgruppen til influenceren bør være det samme som målgruppen til bedriften. Det er flere måter å samarbeide med en influencer blant annet sponsete innlegg som vi ofte ser hos bloggere og på Instagram. Gjeste blogging, eksklusive rabattkoder, produktanmeldelser, samarbeid på eventer og affiliate marketing.

følge SocialMediaExplorer samarbeider 67% av markedsførere med influencers. I tillegg til at bedrifter tjener 6.50 doller for hver dollar som blir brukt. 

Influencer marketing er effektivt, det er vanskelig å finne noe som driver like mye salg. De generer salg, med engang influenceren begynner å snakke om merket eller produktet genererer de salg. Målgruppen ser på denne tredjepersonen som en pålitelig kilde for anbefalinger. De stoler på influencerens meninger og ser ofte opp til denne personen. I følge blog.scrunch kjøper 84% av forbrukere produktet eller tjenesten etter å ha lest et blogginnlegg. I tillegg til dette kjenner influenceren målgruppen slik at de vet hvordan de skal nå de.

Det handler om å være tilstede i sosiale medier, det er ikke lenger nok å ha en nettside. Sosiale medier er perfekt til å generere leads, skape lojalitet og kjennskap til merke. I tillegg til at kunder ofte forventer å kunne nå bedriften på sosiale medier. Derfor blir influencers med flere tusen følgere på forskjellige plattformer enda mer virkningsfullt. Det beste er å samarbeide med en influencer som genuint bruker og liker produktet. Slik at den genuine positiviteten videreføres til merket.

Influencers er også veldig flinke til å produsere innhold, de legger ut poster med høy kvalitet som engasjerer målgruppen. Dette er en stor fordel for spesielt nye merker som ikke er like gode på produsere dette selv. I tillegg til dette er de kreative slik at de skaper innhold over flere sosiale medier som Facebook, Instagram, SnapChat, LinkedIn, Twitter, Youtube, blogger etc. I tillegg til dette vil det også forbedre din SEO, ved at en influencer poster blogginnlegg der produktet og merket nevnes.  De vil også gi mer følgere på bedriftens sosiale medier når de linker videre og om de bruker en hashtag på alle de forskjellige plattformene.

Influencer marketing har store fordeler om det blir brukt på riktig måte. Bedriften tjener mer på dette og skaper merkekjennskap. I tillegg til at det vil skape et troverdig bilde av bedriften og produktet/tjenesten når bedriften bruken en troverdig influencer som er ærlig med målgruppen. Derfor er det lett å se hvorfor flere og flere bedrifter velger å benytte seg av influencer marketing.

Del gjerne

Lukk meny