Inbound marketing

Hubspot: Inbound Marketing

Jeg har akkurat fullført kurset Inbound Marketing fra Hubspot. Jeg tenkte å skrive noen blogginnlegg for å oppsummere dette kurset. 

Markedsføring har forandret seg på flere områder, en av de er at det nå handler mer om forbindelser og kontakt med kunden. Det å få en relasjon til kunden, i tillegg til å bygge tillitt og verdi. Det handler om å tiltrekke seg prospekter gjennom hjelpsomt innhold, som vil ha innvirkning på de besøkende. Inbound Marketing fokuserer på at kunden skal finne deg. Som markedsfører skal du tiltrekke kunder gjennom relevant innhold, og prøve å legge verdi i hvert steg i kundens kjøpsreise (buyers journey). 

Hvorfor Inbound Marketing?

Innhold gir prospektene svarene og innsikten som de trenger. Det er lettere enn før, siden det kan gjøres med sosiale medier, live chat box eller lignende. Ved bruk av Inbound Marketing får du innsikt til prospektenes motivasjoner, mål, hindringer og oppførsel. Målet er å gi riktig informasjon til riktig person til riktig tid, på riktig kanal. 

 

Hvordan bruker man Inbound Marketing i markedsføring?

Du må forstå hvem du skal engasjere og derfor lage en buyer personas. Du må vite hvor prospektene er og hvor kan du engasjere de? Sosiale medier? Eller andre steder. Bruk markedsføring som er rettet, relevant og hjelpsomt. 

Inbound Marketing fokuserer på at kunden skal finne deg 

5 nøkkelpunkter ved Inbound Marketing

1. Contacts

Dette er menneskene du gir verdi. Det kan være potensielle kunder, partnere, noen du engasjerer eller noen du skal ansette. Disse hjelper bedriften din å vokse. Det er en person som du skaper en relasjon eller et forhold til. En sterk kontaktbase hjelpe bedriften din å vokse. 

2. Buyer personas

Er en representasjon av din ideelle kunde, basert på ekte data og noen spekulasjoner om demografi, oppførsel, motivasjon og mål. 

3. Buyers journey

Det er en aktiv researchprosess en potensiell kunde går igjennom som tilslutt fører til kjøp. Den består av;

Awarness: Et problem eller behov oppstår for kunden 

Consideration: Kunden har definert behovet eller problemet og prøver å finne en løsning.

Decision: Kunden har bestemt seg for en løsning/metode, som videre fører til en kjøpsbeslutning.

4. Innhold

Må ha innhold for hvert av stegene i Buyers journey. 
Inbound = Content + context 
 
Innhold er bilder, videoer, e-bøker, presentasjoner. Det skal engasjere og glede potensielle kunder. 
Kontekst er å tenke på hvem du lager innholdet for, det må være tilpasset de du vil nå og deres interesser. 
 

5. Mål

Må vite hva du vil oppnå ved Inbound Marketing, mer trafikk på hjemmesiden? Mer salg? Dette må også analyseres kontinuerlig.

Content Marketing

Content marketing fokuserer på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og beholde en definert målgruppe og tilslutt drive lønnsom kunde handling (customer action).

Kan levere innhold ved: Blogg, nettside, sosiale medier, E-mail etc.

Dette henger igjen sammen med Inbound Methodology ved at innholdet bør tiltrekke de riktige personer til siden din, konvertere personene til leads. Videre hjelpe og pleie de til å bli kunder. I tillegg må innholdet også alltid glede kundene. Og videre prøve å få de til å bli promotører for bedriften.

Hvorfor bør bedriften bygge en langsiktig innholdsplan?

  1. Det blir som et kart for bedriften
  2. Det gjør at bedriften er agile og reaktive, og derfor får mest mulig ut av tiden
  3. Det gjør at bedriften er konsistens 
  4. Det hjelper bedriften å være organisert
Fortsett å lese

Hva er seo/søkemotoroptimalisering og hvordan brukes det?

Hvorfor er SEO viktig for din bedrift?

En av grunnene til SEO er viktig for din bedrift er fordi organisk søk som oftest primær kilden til nettsidetrafikk. I tillegg til dette betyr god SEO også en bedre brukeropplevelse for brukerne, som igjen fører med seg positivt til merket. Det er også relativt billig, siden det er mulig å gjøre store deler av det selv og gratis. Det er en langsiktig strategi som har en merkbar innvirkning innen de første årene det blir tatt i bruk.

Hvordan bruke SEO?

Det første steget er å begynne å bruke nøkkelord for SEO. Dette gjøres ved å undersøke nøkkelord som passer til nettsiden eller bedriften din. Det vil også være med på avgjøre innholdsstrategi, ved å se hva brukerne ser etter. Det beste er å fokusere hvert innhold på forskjellige nøkkelord, og aldri bruke det samme nøkkelordet. Grunnen til det er at man ikke vil konkurrere med sin egen side.

Søkemotoroptimalisering eller SEO er å prøve å nå høyest mulig posisjon i organiske søkeresultater. Dette gjøres ved å bruke spesielle kombinasjoner av nøkkelord. Det hjelper søkemotorer med å se hva hver side handler om, og hvordan den kan være nyttig for brukeren.

Sidetittel og metabeskrivelse

Deretter kan det å optimalisere sidetitler med SEO nøkkelord være et fint neste steg. Sidetittelen beskriver hovedtema og dukker opp som den første linjen på søkeresultatene for å vise både Google og brukere hva siden handler om. I mange situasjoner vil tittelen på siden være den samme som overskriften på et blogginnlegg. Når du skriver tittel til siden bør man bruke målrettete SEO nøkkelord eller nøkkel-utrykk på starten av tittelen til siden. Det neste viktige område er metabeskrivelse. Det dukker opp som den neste delen av et søkeresultat. Den hjelper Google med å bestemme hvor relevant innholdet er for det brukerne søker etter. Derfor er det viktig å bruke relevante nøkkelord.

Underoverskrifter og innhold

Det neste steget er er underoverskrifter som hjelper brukere med å bestemme seg for om dette er relevant innhold for deres behov. Det fjerde steget er innholdet, som er et av de viktigste stedene å bruke dette. Først bør man bruke hoved-nøkkelordene i de første setningene av innholdet. Deretter bør man bruke variasjoner av nøkkelordet i innholdet. Det neste steget er bilder. Bilder er en annen måte brukere kan finne siden på. Derfor er det viktig at bildene er relevante til innholdet. Dermed bør det brukes i tittelen til bilde og i teksten med en beskrivelse.

Bilder og URL

Det sjette steget er URLs, det gir besøkende og Google et innblikk i hva som er på siden. Dermed bør man også bruke SEO nøkkelordet i URL. Det siste steget sosiale medier, ved å bruke nøkkelord i alle sosiale medier oppdateringer. Som skaper synlighet med engang. Nøkkelord er også nyttige som hashtags.

http://www.kristianeaustad.no/sluttresultat-av-nettbutikken/Jeg har også skrevet om litt om hvordan vi brukte SEO på nettbutikken vår, her er link til innlegget.

Mine kilder:

Moz.com

Searchenginejournal.com

Optinmonster.com

Fortsett å lese

Hvorfor bør din bedrift bruke influencer marketing?

Hvorfor samarbeide med en influencer?

Hvorfor bør din bedrift bruke influencer marketing? I følge SocialMediaExplorer samarbeider 67% av markedsførere med influencers. I tillegg til at bedrifter tjener 6.50 doller for hver dollar som blir brukt. Influencer marketing er å samarbeide med såkalte influencers som er aktive på forskjellige sosiale medier som Instagram, blogg etc. Samarbeidet er at influenceren vil fortelle sine følgere/lesere om bedriftens produkter/tjenester etc. Målgruppen til influenceren bør være det samme som målgruppen til bedriften. Det er flere måter å samarbeide med en influencer blant annet sponsete innlegg som vi ofte ser hos bloggere og på Instagram. Gjeste blogging, eksklusive rabattkoder, produktanmeldelser, samarbeid på eventer og affiliate marketing.

følge SocialMediaExplorer samarbeider 67% av markedsførere med influencers. I tillegg til at bedrifter tjener 6.50 doller for hver dollar som blir brukt. 

Influencer marketing er effektivt, det er vanskelig å finne noe som driver like mye salg. De generer salg, med engang influenceren begynner å snakke om merket eller produktet genererer de salg. Målgruppen ser på denne tredjepersonen som en pålitelig kilde for anbefalinger. De stoler på influencerens meninger og ser ofte opp til denne personen. I følge blog.scrunch kjøper 84% av forbrukere produktet eller tjenesten etter å ha lest et blogginnlegg. I tillegg til dette kjenner influenceren målgruppen slik at de vet hvordan de skal nå de.

Det handler om å være tilstede i sosiale medier, det er ikke lenger nok å ha en nettside. Sosiale medier er perfekt til å generere leads, skape lojalitet og kjennskap til merke. I tillegg til at kunder ofte forventer å kunne nå bedriften på sosiale medier. Derfor blir influencers med flere tusen følgere på forskjellige plattformer enda mer virkningsfullt. Det beste er å samarbeide med en influencer som genuint bruker og liker produktet. Slik at den genuine positiviteten videreføres til merket.

Influencers er også veldig flinke til å produsere innhold, de legger ut poster med høy kvalitet som engasjerer målgruppen. Dette er en stor fordel for spesielt nye merker som ikke er like gode på produsere dette selv. I tillegg til dette er de kreative slik at de skaper innhold over flere sosiale medier som Facebook, Instagram, SnapChat, LinkedIn, Twitter, Youtube, blogger etc. I tillegg til dette vil det også forbedre din SEO, ved at en influencer poster blogginnlegg der produktet og merket nevnes.  De vil også gi mer følgere på bedriftens sosiale medier når de linker videre og om de bruker en hashtag på alle de forskjellige plattformene.

Influencer marketing har store fordeler om det blir brukt på riktig måte. Bedriften tjener mer på dette og skaper merkekjennskap. I tillegg til at det vil skape et troverdig bilde av bedriften og produktet/tjenesten når bedriften bruken en troverdig influencer som er ærlig med målgruppen. Derfor er det lett å se hvorfor flere og flere bedrifter velger å benytte seg av influencer marketing.

Del gjerne

Fortsett å lese

Sluttresultatet av nettbutikken

Nå er nettbutikken ferdig og eksamensoppgaven er levert, jeg vil vise sluttresultatet av nettbutikken. Før vi leverte satt vi opp betalingsmetodene nederst på siden. Dette gir nettbutikken vår mer troverdighet og mer trygghet for kundene. I tillegg fikset vi alt som har med handlekurv og betaling å gjøre. Vi har også satt opp en kundechat som dukker opp på siden. Det gjør det mulig for kundene våre å stille spørsmål direkte til oss. Vi har også satt opp en funksjon slik at det blir sendt e-post om vi ikke er tilgjengelige. Slik at det aldri skal være vanskelig å ta kontakt med oss. Vi lagde også Instagram og Facebook konto til nettbutikken, slik at kunden kan følge med på lanseringer der. Det gir også mulighet for toveis-kommunikasjon mellom oss og kundene.

Planene vi ikke fikk fullført:

Vi ville ha valgt et litt mer kreativt navn om vi hadde mulighet til å bytte navn etter den var satt opp. Det var vår opprinnelige plan. Men klarte ikke å bytte det. Vi hadde veldig lyst til å lage informasjonsvideoer til tilbehørsproduktene våre, men fikk ikke fullført dette. Slik at nettbutikken kunne skille seg enda mer ut. Videoer har en veldig sterk kjøpekraft og det kunne ha skapt nye besøk og kunder. Videoene ville vært differensiert til hver av vår persona som vi har laget. Load speed var en annen ting vi hadde lyst til å endre på, siden noen bilder lastet inn litt treigt noen ganger. Vi valgte å bruke GTmetrix for å analysere nettbutikken. Vi måtte derfor gjøre noe med «optimize image».  Men siden vi på forhånd hadde bestemt oss for å lage en nettbutikk uten å bruke penger på hadde vi ikke mulighet til det. Siden alle appene kostet penger.

Jeg synes dette var en veldig spennende og morsom eksamensoppgave. Den gjorde at vi fikk brukt alt det vi lærte i kurset praktisk også. Noe man ofte ikke får gjort. Dette er noe jeg helt klart vil ta med videre i arbeidslivet. Nå er fokuset på den siste eksamensoppgaven vi har, som i stor grad handler om forskjellige sertifiseringer vi skal fullføre.

SEO

Vi valgte også å ha et fokus på Search engine optimization (SEO) som er å drive trafikk organisk i søkeresultater på søkemotorer. Vi gjorde dette ved å bruke «search eninge listing preview», som var veldig lett i forhold til det vi så for oss. Vi søkte på Google for å finne de mest relevante søkeordene og de som fikk mest treff. Ulempen ved dette er at vi bruker tid på å komme høyt oppe i søkeresultatene. Kan se eksempel på hvordan vi gjorde dette under:

Jeg synes dette var en veldig spennende og morsom eksamensoppgave. Den gjorde at vi fikk brukt alt det vi lærte i kurset praktisk også. Noe man ofte ikke får gjort. Dette er noe jeg helt klart vil ta med videre i arbeidslivet. Nå er fokuset på den siste eksamensoppgaven vi har, som i stor grad handler om forskjellige sertifiseringer vi skal fullføre.

Fortsett å lese

Nettbutikk oppdatering

Kristiane Austad

Nettbutikk oppdatering: Jeg tenkte å komme med en oppdatering av hvordan prosessen med å sette opp nettbutikk går. Nå er vi ikke mange dagene unna innlevering av gruppeeksamen vår, vi har derfor begynt å og ferdigstille både nettbutikken og oppgaven. Oppgaven har vært veldig morsom, med litt frustrasjon innimellom. Jeg har definitivt lært veldig mye nytt av denne oppgaven og har veldig mye å ta med meg videre. Jeg har lært om hvor mye som må være på plass for at en nettbutikk skal fungere og mye som burde være med for kunden sin del. Både for å skape en trygghet, men også brukervennlighet og lignende.

Vi føler at vi nesten er helt i mål med hva vi så for oss før vi startet denne prosessen, noen ting har vi dessverre ikke klart å fullføre. Vi satt noen litt for høye mål med tanke på video på nettbutikken, som vi ikke klare å realisere. 

Siden sist:

Siden sist har vi har gjort det mulig for kundene å logge inn på sin bruker eller lage en ny bruker. Her gjør vi det også mulig å melde seg opp på nyhetsbrevet vårt.

Jeg vil oppdatere en siste gang om prosessen å sette opp en nettbutikk etter endt levering!

Del gjerne

Fortsett å lese

End of content

No more pages to load

Lukk meny